Sambandsutstyr og -tilbehør

Diskuter utrustning, uniformer og alt annet airsoftrelatert tilbehør.
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar - OP
Sted: Best coast
Spilt siden: 2007
Alder: 29
Kontakt:

9. mars 2018 kl. 11.22

Hepp

Har et sambandsspørsmål og tenkte det var en grei start for en 'offisiell' tråd om sambandsutstyr og tilbehør til dette.

Jeg skal ha meg en PRC-148 MBITR radio-replica etterhvert, og lurer i den forbindelse på om noen av dere vet hva forskjellene på TRI sin PRC-148, og Falco FRC-148 er i praksis.
Har googlet mye, men sliter med å finne konkrete fordeler eller ulemper å sammenligne dem på, og har ikke fått noe godt svar i de diverse radiogruppene på facebook heller.
Brukeravatar
Arquebus Control Team

ARQ01
Spilt siden: 2003
Alder: 32

12. mars 2018 kl. 7.38

Jeg har ingen kjennskap til Falco sin. Da konkluderer jeg ganske enkelt med at å kjøpe TRI sin er det lureste da det gir deg lettere tilgang på deler og svar i fremtiden.
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar - OP
Kontakt:

12. mars 2018 kl. 9.01

Fair enough. Er den veien jeg heller jeg også, var tross alt rimelig godt fornøyd med TRI sin MBITR sist gang jeg hadde den.
Skulle dog likt å vite hva greia med Falco sin PRC-148 er, men det virker ikke som at noen som helst har kjøpt den :P
Brukeravatar
Arquebus Control Team

ARQ01

13. mars 2018 kl. 16.08

Det i seg selv burde være grunn nok til å styre unna :p
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar - OP
Kontakt:

13. mars 2018 kl. 19.30

Igjen, fair point :P
Brukeravatar
Hermes Medical Team

Tasgeir
Sted: West Coast
Spilt siden: 2005

13. mars 2018 kl. 20.19

Noen som vet hva som er best av TCA eller TRI prc152 da?
Brukeravatar
Arquebus Control Team

ARQ01

14. mars 2018 kl. 14.31

Har nå trykket litt på begge deler. TCA har en haug med fordeler som for eks;

Mer korrekt useende
Kan bruke rs batterier
Funker med RS ting uten modding

Det jeg ikke liker er at jeg synes den er litt vanskligere å programmere, samt at den ene jeg har trykket på har jeg ikke fått til å virke skikkelig enda.

Jeg sverger nok litt til TRI, men det er mest fordi jeg har så mange av dem nå at de er lettere for meg å jobbe med.
Brukeravatar

Mr.Derp
Spilt siden: 2017

4. mai 2018 kl. 9.44

Passet egentlig perfekt at det allerede var en tråd for denne typen saker.

I fjor måtte jeg voldta øret mitt hver gang jeg skulle benytte meg av samband. Noe som gjorde at det kun ble benyttet på storspilla, selv om det hadde vært fantastiske å bruke på lokale spill også. Dette da jeg ikke hadde annet enn proppen som fulgte med Baofengen min. Jeg må ærlig si at discmanproppen ikke er en av tinga som vekker nostalgi i meg. Så i den anledning er jeg nå på jakt etter litt bedre sambandstilbehør.

Peltor comtacs hadde vært ideelt som følge av aktivt hørselvern og alt det der, men det er litt for dyrt til at jeg kan rettferdiggjøre kjøpet. Skjønt kunne tenkt meg litt mer enn en fantompikk. Jeg har sett at z-tactical har en peltor ripoff, men er veldig skeptisk til hvor godt det aktive elementet er på dem, noen erfaringer eller tanker?

Er veldig åpen for tips om folk har noe annet, men:

1. Ideelt sett under høvdingen (før toll osv)
2. Skal i minst mulig grad blokkere lydbildet rundt meg
3. Skal brukes med caps (har ikke anlagt sadistiske tendenser ennå)
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar - OP
Kontakt:

4. mai 2018 kl. 9.59

Jeg har ingen erfaring med Z-tac selv, men vil bare minne på at man absolutt ikke under noen omstendighet må anta at replica Comtacs/Sordins osv. faktisk gir hørselsbeskyttelse.

Det sagt, så høres det ut om et Bowman-type headset med en Baofeng-kompatibel PTT kanskje er veien å gå for deg;

Bilde

Det funker kjempebra med caps (og helt OK under hjelm når du kommer så langt), er relativt åpent, og veier veldig lite.
På generelt grunnlag et veldig OK allrounder-headset så lenge du ikke trenger hørselvern.
Sist redigert av Ulfhednar den 4. mai 2018 kl. 9.59, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar

Mr.Derp

4. mai 2018 kl. 10.08

Ser ikke for meg noen situasjon hvor jeg trenger hørselvern. Jeg har ikke fått inntrykk av at det er altfor mye SIBO spill her til lands, og en Thunder B utendørs er ike så ille.
Har vurdert bowman, men synes den ser så stusselig ut. Både konstruksjonsmessig og høytaleren. Evt. noen ide om hvor slikt er å få tak i? Vet at nettsport hadde dem i fjor, men kan ikke finne dem på siden deres i år.
Sist redigert av Mr.Derp den 4. mai 2018 kl. 10.09, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Administrator

AdakaR
Sted: Oslo
Alder: 31

4. mai 2018 kl. 10.32

Såvidt meg bekjent ingen lydgranater lovlige i NASF, som er reglene de fleste spiller med så det har aldri vært en issue. Skal du løpe rundt et sted der folk bruker ting som smeller burde du skaffe deg ekte hørselsvern, om så de røde fra biltema. Hørselskader er permanente og akkumulerer over tid.

For hva apeøre angår har de fungert helt fint for de fleste, vil anbefale deg å droppe norske websjapper da du betaler 2-3x hva du behøver for gjerne litt dårlig utstyr.
Trolling is a art.
Brukeravatar

Mr.Derp

4. mai 2018 kl. 10.48

AdakaR skrev:
4. mai 2018 kl. 10.32
Såvidt meg bekjent ingen lydgranater lovlige i NASF, som er reglene de fleste spiller med så det har aldri vært en issue. Skal du løpe rundt et sted der folk bruker ting som smeller burde du skaffe deg ekte hørselsvern, om så de røde fra biltema. Hørselskader er permanente og akkumulerer over tid.
Så sant, så sant, men det er den eneste potensielle kilden til hørselskader i norsk airsoft såvidt jeg vet. Hvis man ser bort fra enolagay sine thunderflash som game-on har bestemt seg for å selge. Men ser ikke noen annen logisk kilde tl støy som tilsier at jeg trenger ordentlig hørselvern. Eneste grunnen til at jeg nevnte aktivt hørselvern er at det er et mareritt å putte på seg hørselvern når man er vandt til å benytte lydbilde rundt seg, skjønt vet dessverre at en del sambandstilbehør er laget rundt hørselvern. Passer perfekt for de som trenger det, men for oss plastkrigere er det overkill.
Brukeravatar
Administrator

AdakaR
Alder: 31

4. mai 2018 kl. 10.50

Game-on er ikke en god kilde til hva man burde gjøre :)
Følger man NASF reglene er det ikke noe problem med apeøre som gir deg helt vanlige lydbildet du er vant med.
Trolling is a art.
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar - OP
Kontakt:

4. mai 2018 kl. 11.08

Nei, det er svært sjeldent (til aldri) det genuint er behov for aktivt hørselvern i airsoft - bare påpeker det hver gang disse replica headsetene nevnes i kombinasjon med høselvern, ettersom det faktisk finnes de som genuint trodde at det var en god idé å kjøpe dem fordi de hadde behov for beskyttelse.
Stort sett samme gjengensom tror det er en skikkelig god plan med nettingmasker i airsoft fordi de ikke dugger.

Bowman-headset er ærlig talt den mest praktiske og behagelige løsningen du får - bortimot alt annet veier enten vesentlig mer, eller så reduserer de lyden du får inn fra omgivelsene.
Det sagt, så lenge du er inneforstått med at de kun er til kommunikasjonsformål så er nok Z-tac replica Comtacs et helt OK valg hvis du synes de ser kulere ut :)
Brukeravatar
Moderator
HHK - Hestehovkompaniet

Ola Coltsfoot
Alder: 30
Kontakt:

4. mai 2018 kl. 12.36

Z-tac har en del forskjellige varianter, de har blant annet et Sidewinder-aktig headset som kanskje er mer i din gate om du ikke liker Bowman.

https://www.ebay.com/itm/Bone-Conductio ... PdpcJ99_TQ
Svar